MARKETING

In de huidige economie kunnen we niet meer zonder marketing. We zitten in de staart van de ‘oude economie’ – het industriële tijdperk gedreven door commodity, productie, producten, sales, marketing 1.0. De laatste jaren zien we een enorme innovatie en transformatie naar de ‘nieuwe economie’ – kennis, creativiteit, marketing 2.0, branding. Het grote verschil: waardige waarden en waarde. Meer zinnige echte betekenis, beleving en engagement.

De tijd van push-marketing, massa-reclame, snelle verkooptrucjes, doelgroepen, mono-channel is zo goed als passé. Traditionele marketing en de P’s zijn volledig achterhaald. Huidige marketing is hyper-dynamisch, 360′ interactief, multi-dimensionaal, veel intellectueler.

Het individu staat nu centraal ofwel ‘customer centric’ is key-issue. Marketing 2013 is: “Wat is het probleem/de behoefte en hoe kunnen we op een zinnige/verantwoorde wijze helpen dat op te lossen?” Veel meer gericht op de individuele behoefte/wens. Van oriëntatie, gedrag, transactie tot after-service in verbinding blijven.