Worldwide branding en marketing KEMA – nu DNVGL en KEMA-KEUR by DEKRA

Het Nederlandse KEMA bestaat helaas niet meer. De ondernemingen zijn verkocht, het is nu KEMA-KEUR by DEKRA en KEMA is DNVGL.

Rond 1991 is door de Nederlandse overheid besloten de ‘Arnhemse Instellingen – Keuring van Elektrotechnische Materialen (KEMA), SEP, VEEN, GKN’ te verzelfstandigen en te transformeren tot marktgerichte organisaties. Deze transformatie was complex en heeft enorme veranderingen en dynamiek veroorzaakt in organisatie, strategie, merk en marketing.

Uiteindelijk hebben we nu het merk TenneT als landelijk netbeheerder. En KEMA nu geïntegreerd in wereldmerken DEKRA en DNVGL.

JTP BRANDING + MARKETING was vanaf het begin 24/7 betrokken bij alle wereldwijde branding van KEMA. Jaarlijks hebben wij een aantal grote cases en 1001 dagelijkse activiteiten verzorgd. Overigens hebben we ook TenneT geholpen met de branding in Nederland.

KEMA branding vanaf 1992.

Laten we zeggen, er was niets. Alleen KEMA-KEUR en een elektriciteitsvignet ‘logo’. In die tijd was er heel veel papier, formulieren, stempels, etc. Daar moesten we 1 herkenbaar geheel van maken. Een intensieve corporate identity – huisstijl opdracht dat moest zorgen voor een consistent KEMA merk. Eerst in Nederland en later internationaler in Europa, Azië en Amerika. Op ‘ambachtelijke wijze’ met stiften ontwerpen en lettertypes plakken is het 1e merkconcept ontstaan. Een beeldmerk in warm-grey + groen dat paste bij de identiteit en 3 kernactiviteiten energie, kwaliteit, milieu.

KEMA rebranding 2004.

KEMA was circa 50% internationaal, steeds meer in USA en Azië actief. Na grondige studies, adviezen en conceptontwikkelingen is het beeldmerk en wereldwijde merkconcept vernieuwd. Het beeldmerk is sterker gemaakt en blauw is de hoofdkleur geworden met ondersteuning van een dieprode kleur voor extra warmte en attentie.

In alle designs is het beeldmerk in een open, witte omgeving geplaatst om een transparant helder merkbeeld te realiseren. Door een uniform gebruik van het blauwe beeldmerk, de witte omgevingen en het dieprood in combinatie met de open typografie, lay-outs en frisse tekst, kon het KEMA-merk wereldwijd verder.

Voor KEMA veel waarde gerealiseerd.

  • het merk, sub-merken, beeldmerken, huisstijl in alle vormen van briefpapier, vlaggen tot bewegwijzering
  • enorme hoeveelheid corporate communications en alle business documentations (van Nederlands, Engels, Russisch tot Chinees) in leaflets, folders, brochures
  • diverse keurmerken zoals KEMA-KEUR, ISO9000 en de officiële verzegelde certificaten
  • de prestigieuze jaarverslagen van de raad van bestuur en raad van commissarissen – laatste jaren ook digitaal interactief in de website
  • de brand communication voor allerlei internationale beurzen en stands
  • digitale interactieve media, movies, cd-i, cd-rom, video’s, flash animations, banners, internet, powerpoints
  • art-work van fotografie, illustraties, beeldbewerkingen, flow-charts, etc
  • merkversterkende en marketing campagnes in landelijke media (kranten en magazines) en internationale vakbladen voor KEMA corporate, KEMA-KEUR, arbeidsmarkt, producten als ISO9000, CE, etc
  • internal communication en activation van diverse programma’s (veiligheid, inspirerend werken, vertrouwelijke informatie, samenwerken, kennisdelen, internet gebruik, etc)
  • brand energy endorsement program met Golf Team Holland
  • functional/visual designs van digitale databases, kennis intranet, internationale websites

Huidige merk DNV-GL.

BiY71llCUAAeibN Schermafbeelding 2014-09-18 om 09.44.16Huidige merk DEKRA

Schermafbeelding 2014-09-18 om 09.50.18

 

KEMA wereldwijde branding.

jtp

Percy